Friday, February 01, 2008

Ulasan Buku K-Eight


Secara peribadinya, aku menyukai K-Eight kerana isinya yang semua dalam satu. Dari kisah lawak jenaka kasar laki bini, kisah hantu, budak main basikal BMX, hinggalah cerita kucing betina hamil luar nikah. Senario sehari-hari yang biasa kita lihat dan dengar di blok rumah pangsa misalnya. Yes, kisah kucing betina itu adalah kritik sosial paling pedas, pada pendapat aku. Misalnya, orang zaman sekarang ni buat zina macam korek hidung je, langsung tak rasa bersalah.

Kalau kau suka cerita lawak, bacalah buku ini. Kalau kau suka misteri, baca buku ini. Kalau kau suka berfikir, bacalah. Jika kau suka berfantasi... well, tak kisahlah apa pun asalkan kau sukakan buku.

K-Eight. K-8. Kumpulan 8. Lapan orang penulis berkumpul (bukan untuk gangbang tentunya), berbincang, berpakat-pakat, tong-tong duit poket. Demi nak menjayakan projek buku terbitan sendiri. Inilah hasilnya, kisah yang berlatar belakangkan satu blok rumah pangsa (kononnya), padahal bila kau dah habis baca pendapat kau boleh jadi lain. (Perhatikan betul-betul... ada lapan penulis termasuk Sharpi).

Aku sangat suka dengan elemen 'twist' yang diselitkan di dalam hampir semua cerita dalam buku ini. Mula-mula bercerita tentang seorang watak atau sesuatu situasi, BOOM!... tiba-tiba cerita berakhir dengan benda lain. Elemen twist itu pula walau pun sederhana menyegat namun tidak pula mudah dilupakan. Elemen 'twist' itulah yang menjadikan buku ini lain dari yang lain serta berbaloi untuk rak buku anda, itu pun kalau kau ada rak buku macam aku haha.

Perhatikan muka surat akhir yang ada elevation view blok K-8. Didapati ada lagi 11 rumah tak berpenghuni. Berfantasilah bahawa kau menghuni di salah satu rumah tersebut lalu meneruskan hidup. Namun pada suatu hari... BOOM! kau dapat twist, mana tahu kau dapat menyiapkan manuskrip untuk K-8 yang satu lagi pula.

Untuk yang belum tahu, penulis-penulis buku ini adalah juga merupakan blogger-blogger tersohor (dan picisan) Malaysia. Aku perkenalkan kawan-kawan aku ini iaitu Jigo, Sinaganaga, Mat Jan, Vovin, OP, Samurai dan Tok Rimau. Diorang ni dulu pernah bersama-sama aku menjayakan projek blook Jiwa Kacau dan Masuk Barisan. Merupakan key person dalam Geng Jurnal. Kini mereka mengaktifkan komuniti kecil tapi tegap bernama Sidiket Sol-Jah.

Selain menulis, mereka juga kini aktif menjayakan aktiviti bercakap-cakap di Rumah PENA.

No comments: