Wednesday, February 27, 2008

Penatnya Pergi Lawatan Tapak

Semalam penat betul aku. Memandu kereta berjam-jam lamanya. Memandu keluar dari rumah jam 6 pagi terus ke Sungai Long untuk ambik bos. Lepas tu terus keluar tol Kajang. Tekan pedal minyak sampai satu lima satu enam, maklumlah Iswara 1.3 jer mana boleh lawan Volvo yang lari dua ratus. Masuk tol Senawang, lepas tu terus layan selekoh-selekoh kat Bukit Putus berhampiran Air Terjun Ulu Bendul. Terus sampai Terachi, Juasseh, Kuala Pilah, Bahau, Mahsan...
Bos aku tidur.
Tapak binaan yang kami pergi ialah projek stesen janakuasa elektrik, Bahau Empty Fruit Bunch (EFB) biomass based power generation (10 MW). Dikenali juga sebagai SREP. Site ni simpang masuk dia betul-betul bertentangan dengan SMK Bahau 2.

Kata Pusat Tenaga, "The Biomass Power Plant,located in Bahau, Negeri Sembilan, will have a capacity of 13 MW and will utilize EFBs as fuel. The plant will sell 10MW ofelectricity to TNB for 21 years at the agreedREPPA price of between RM0.17/kWh RM0.21/kWh." Kayo pakcik kayo! HAHA


Peta laluan dari Senawang ke Mahsan.




Pintu masuk ke SMK Bahau 2, Mahsan.








Outside of turbine generator building & boiler.





Empty Fruit Bunch (EFB) shed area.






Control Building. Dua tingkat, yang atas pejabat manakala yang bawah sub-station.







Bergambar bersama 3.5MVA Stepdown 11kV-415V Transformer dalam sub-station (tingkat bawah control room).







Yang macam tangga tu automatic ash removal at envirocycler (tempat bakar hampas kelapa sawit).


Sebahagian daripada boiler.









Salah satu tayar kereta aku, well jalan kat site kau tahu ajelah, lagi lagi lepas hujan.








Bos besar (COO) belanja kitorang makan kat Era Hotel Bahau. Ada lauk rusa, sayur-sayuran, tauhu ayam, udang, etc.





Tengahari tu Chief Of Operation kami belanja makan tengahari kat hotel. Mantap giler lauknya. Aku pulak tengah lapar sebab tak sarapan pagi pun tadi. Udang tu harga dia RM29.50 seekor!!! Memang bos aku kopak ratus-ratus hari tu HAHA. Lepas makan bos besar pergi tempat lain, manakala aku dan bos pergi TNB Bahau sebab ada hal sikit. Lepas tu aku jadi drebar balik, penat giler ah nak memandu lagi 2-3 jam. Bos aku tidur.

No comments: