Saturday, January 19, 2008

Siri Bercakap Dengan Ah Heng (Bah.1)


Pada subuh yang dingin itu aku telah bersiap mandi dan berpakaian.


Pulau Tioman sebenarnya masih dalam musim monsun. Challet kami hanya beberapa meter jaraknya dari pantai. Telinga aku pula dapat menangkap bunyi ombak menghempas pantai Kampung Tekek. Petang semalam ombaknya tinggi bergulung-gulung. Kadang-kadang hujan lebat di awal pagi. Tapi sebentar saja. Akan nampak sinar mentari muncul dari ufuk timur kemudian.


Mentari terbit di timur dan terbenam di ufuk barat. Qiblat kita pula lebih kurang menghala barat.


Satu challet tinggal dua orang. Dalam challet ada satu katil dan satu tandas. Aku tidur sekatil dengan Mr. Ah Heng. Sejak tidur sekatil dengan Melayu seorang ini, dia pun terikut-ikut bangun pagi awal.


"So.. hari ini you sembahyang pusing belakang?" Tanya Mr. Ah Heng. Dia tanya sebab semalam aku sembahyang mengadap dinding. Hari ini mengadap tingkap pula.


Saya tanya you punya Pakistan semalam, dia kata "Arah sana bos." Aku menjawab geram.


"Lu tanya itu sohai buat apa, dia tarak semayang punya." Mr. Ah Heng bingkas bangun menuju tandas.

Telinga aku masih dapat menangkap bunyi ombak menghempas pantai Kampung Tekek. Challet kami hanya beberapa meter jaraknya dari pantai. Rasa nak benam-benamkan Pakistan seorang tu kat dalam laut, arghhh!

No comments: