Wednesday, January 09, 2008

Kerana Musim

Nyanyi. Dimana dia anak kambing saya? Anak kambing saya yang makan daun talas. Dimana dia buah hati saya? Buah hati saya bagai telur dikupas.

Dulu. Lama dulu, kalau nak makan durian kena tunggu musim barulah boleh merasa durian. Begitu juga manggis, rambutan dan pelam telur. Pelam telur ni dulu banyak orang tanam kat tepi sawah kat kampung aku, masa musim menanam ada banyak.

Sekarang semua tu tak ada musim dah. Bila-bila masa kau mana-mana boleh muncul. Berlambak-lambak di pasaran. Kecuali pelam telur.

Sekarang banyak terjadi barang 'hilang'. Hilang di pasaran. Misalnya gula, ayam, minyak dan tepung. Kebanyakannya hilang mengikut musim, musim perayaan misalnya.

Ada orang kata barang-barang tu disorokkan. Ada pula kata diseludup banyak-banyak ke negara jiran. Ada yang sorok dalam baju (haha gurau je.)

Dulu nak Raya Aidilfitri hilang gula, masa nak Deepavali hari tu kalau tak silap
hilang ayam. Ni tak lama lagi ni nak tahun Baru Cina, hilanglah pulak minyak sawit sama tepung.

Dorang ni dah ada checklist barang apa nak 'dihilangkan' mengikut musim, agaknyalah haha

Walau pun menteri kita nama Sapie Afdhal, tapi macam tak afdhal dia jadi menteri. Siapa pun menteri kalau nak hilang, hilang juga ya tak. Orang kita bukan takut sama menteri. Menteri tak takut sama kita pun dah cukup baik haha

Musim pilihanraya nanti hilanglah beberapa undi nanti tu.

Bulan Mac 2008 nanti musim cuti sekolah. Cuti sekolah tu merangkap musim mengawan kat Malaysialah tu, sure banyak kenduri kawin masa tu. Banyak orang nak pakai barang untuk masak lauk-pauk. Pun mesti ada barang hilang jugak nanti.

Orang Malaysia ni tahunya merungut saja. Sikit-sikit merungut. Bukan tahu nak buat bom, misalnya.

Itu mahal, ini mahal... kalau boleh nak free. Yuran sekolah anak-anak free, tol free, cukai taksiran free. Malah kawin pun kalau boleh nak free!

Oh ya baru aku teringat. Sepatutnya aku kena shopping around untuk CCTV. Bukan sebab nak buat DVD menteri, tapi sebab baju dalam kat ampaian kena curi.

Buai laju-laju sampai pokok sena, apa dalam baju sekeping DVD Cina.

Daa.

No comments: