Saturday, December 01, 2007

Di suatu malam yang sepi, ya... benar-benar sepi

Jam di dinding 1.30 pagi. Siaran Mega Movie dah lama usai. Siri Martha Stewart pun dah layan. Terliur tadi tengok Puan Martha masak seafood. Jam di dinding dah lebih 1.30 pagi. Masa yang sesuai untuk masuk tidur. Esok kerja.

Tapi... perut lapar. Selongkar-selongkar jumpa perencah mee sup. Selongkar-selongkar lagi jumpa mee segera.

Capai periuk. Panaskan minyak. Tumis rencah. Wangi. Masukkan fishball. Masukkan pula air. Tunggu menggelegak. Masukkan mee. Tunggu sekejap. Siap!

Aku sediakan mangguk kosong atas meja. Angkat periuk dan tuang mee sup panas ke dalam mangkuk.

PRAAP!

Mangkuk terbelah dua. Air panas melata laju atas meja berjujuran mengalir tumpah ke lantai. Pantas aku capai kain buruk dan surat khabar lama. Aku capai pinggan dan sudu. Aku tolak mee panas dengan fishball masuk pinggan. Errmm.. masih boleh dimakan ni. Pecahkan telur atas mee yang masih berasap itu.

Mangkuk yang terbelah aku buang dalam tong sampah.Aku dapati jari-jari aku ada yang merah-merah. Melecur rupanya. Ah! pedih... Semasa panik tadi, aku terpegang periuk panas. Cepat-cepat sapu ubat gigi pada perut-perut jari.

Fuh... fuh... mulut menghembus mee panas yang digulung pada hujung garfu.Pada masa yang sama menahan pedih jari-jari melecur yang mula berdenyut.

Huwah... hwuhh... hwuhh... mee panas dalam mulut gigi pula nyilu dibuatnya.

Dalam lena malam itu ada ada mee berlingkaran dalam perut dengan otak yang berserabut. Tak tahu kenapa.

Alahai!

No comments: