Monday, November 20, 2006

Persatuan... Geng Jurnal




Mula-mula dulu baca di post forum GJ pasal pendaftaran. Ribut. Taufan. Kena tempelak, terus bisu. Masa tu aku ahli baru yang bukan siapa-siapa. Sekadar baca-baca tak ada komen pun.

Lama-lama dah join GJ ni, lepas tu jadi presidenlah pulak. Timbullah balik idea untuk pendaftaran ni, makanya banyaklah juga reaksi daripada ahli-ahli yang boleh dibaca di forum. Di luar forum ada juga yang menyelar, menempelak, mempersenda-sendakan, masuk neraka, sinis...

"Kau daftar Geju aku buat Semangat Geju." Parti serpihan macam Semangat 46. Agaknya. Entah.

Membujur lalu melintang patah.

Pada 31 Mac 2006 hari Jumaat naiklah aku ke pejabat pendaftaran pertubuhan di tingkat 16 bangunan MBSA. Masuk borang. Letak nama Geng Jurnal Nusantara - reject, Geng Jurnal Malaysia - reject, Geng Jurnal Selangor - reject, Geng Jurnal Sungai Buloh - reject.

Kenal jadinya kepada anak-anak tangga bangunan itu. Sebulan 4 kali menelefon pegawai terbabit, jelak dengar alasan-alasan. Pegawai bercuti, pegawai kursus ke Langkawi, meeting, bos tak masuk lagi, dah letak atas meja bos bos belum tengok, dah letak atas meja bos bos belum sain, telefon minggu depan boleh?, minggu depan, minggu depan, minggu depan...

Piagam pelanggannya tulis siap 4 bulan, dah masuk 7 bulan tak siap lagi. Kami kansel sajalah pendaftaran ni,

"Janganlah encik.. bos saya dah nak sain dah... minggu depan siaplah tu."

Pada 10 November 2006 hari Jumaat (wah! berkat hari Jumaat) naiklah aku ke pejabat itu setelah di telefon suruh datang. Siaplah sudah sijil dan undang-undang tubuh Geng Jurnal Daerah Petaling. Daerah Petaling pun Daerah Petalinglah janji sijil lulus.

Kami bina sebuah kapal untuk merentas lautan samudera atas kepercayaan - bukannya hanya ada satu jalan untuk ke Rome.

Nak naik kapal bersama kami?

http://www.jurnal.biz/forum/viewtopic.php?p=72422#72422

No comments: