Saturday, November 11, 2006

Kisah Seorang Saya Yang Hensem

Kiranya hari Jumaat lepas tu kali ketiga aku naik mahkamah. Merasa jugak masuk 'kandang'.

Angkat tangan kanan, baca ikrar sumpah. Tanya tanya jawab jawab. Peguam tak puas hati, aku sebagai defendan membantah. Habis mahkamah keluar arahan. Aku ok saja. Peguam nampak masih tak happy, tapi apa dia boleh buat mahkamah dah memutuskan.

Kali kedua aku naik mahkamah, masa tu pihak peguam bagi pihak Bank R***** memohon pemeriksaan. Aku ok saja.

Kali pertama aku naik mahkamah lama dulu tahun 1997. Membonceng motorsikal yang aku pinjam daripada kawan. Kena tahan JPJ, cari-cari tak jumpa mana dia simpan cukai jalan. JPJ bagi isyarat badan untuk kawtim, aku bantah sebab dalam poket ngam-ngam ada sekeping RM50 untuk penjanaan perut lagi seminggu gaji. Sudahnya dapat 'jemputan' ke mahkamah. Bicara punya bicara jatuh hukum denda RM1000. Panik siyal! aku bawak RM300 je, itupun claim OT bulan sebelumnya. Mampus. Tapi peguam bela amatlah pintar dan akhirnya denda yang aku perlu bayar cumalah RM50. Keluar mahkamah ada satu mamat tu tegur aku dan belanja aku teh tarik.

"Dah berpuluh tahun saya handle kes mahkamah, kaulah kali pertama aku dengar mahkamah denda RM50." kata mamat tu. Agaknya itulah kesan mentera yang bapak aku ajarkan.

P/s : Aku kena tahan JPJ asalnya sebab tak pakai helmet, cukai jalan tu pulak kawan aku simpan dalam dompet dia.

No comments: