Thursday, November 16, 2006

Mi Goreng Untuk Mertua

Ni cerita hari sabtu yang lepas (11hb November).

Mertua nak datang beraya dari kampung ke rumah kami. Awek aku minta tolong buat hidangan mi goreng untuk menjamu mak bapak, makcik, sepupu dan anak-anak buah nanti.

Katanya hari tu nak datang petang sikit, sudahnya telefon nak datang jam 11 pagi. Mahunya aku tak panik, mana nak pergi pasar beli mi, beli udang, beli cili giling...

Beli kek cokelat. Kebetulan memang hari tu jatuhnya hari lahir anak teruna aku ulangtahun 1 tahun. Jadinya terhidang di atas meja kuih-kuih raya, tembikai, makanan ringan dan sepinggan besar mee goreng. Tak cukup rumah penuh dengan ahli keluarga, aku jemput pula jiran sebelah rumah memeriahkan suasana.

Part mee goreng ni yang buat hati aku kembang sampai hari ini. Berikut apa komen-komen pemakan mee aku ;-

"Sedap mee goreng kau Labu... mmmpphhh macam mee goreng mamak."
- Mak Mertua

"Macam mee goreng mamak, sedap."
- Pak Mertua

"Rasa macam mee goreng mamak."
- Kakak Ipar

"Mmmphh.. sedap, pedas.."
- Awek aku

"Macam mana resepi kau Labu?"
- Kak Shila isterinya bang Spyz

"Kak, sedaplah mee goreng suami akak ni... macam mamak punya."
- Kawan sekolah awek aku

"Auumm.. nyamm.. nyammm.."
- Brother jiran sebelah rumah (tambah 3 kali)

Perghhh... kembang idung siyot! Aku dah reti dua resepi, yang pertama sambal udang dan yang kedua ni mee goreng (mamak). Lepas ni nak usya resepi ayam kari, nyam... nyam...


P/s: Pagi tadi awek aku telefon, selalunya ada hal penting baru dia telefon pagi-pagi ke pejabat aku ni. Bila aku tanya apa hal? "Bang, kawan Lin makan mi goreng hari tu dia kata sedap, dia nak lagi.. boleh tolong buatkan esok?"

Aku jawab boleh!


No comments: