Monday, May 15, 2006

Gigi

Gigi aku digerudi. Tengok mata gerudi tu pun dah kecut kote.

Sebelum tu, sebakul aku punya carutan dan makian dalam hati. Sebabnya pembantu-pembantu klinik tu dah hilangkan kad aku. Jenuh aku menunggu. Pada hari ini telah habislah sudah semua gadis jelita, yang tinggal si hodoh menjaga kaunter. Dah lah awek tak cun, kad aku hilang, kena menunggu dekat sejam! Hampeh punya klinik. Dasar Melayu berniaga!

Dua batang gigi kapak ni dah mati. Dah lama mati kata doktor. Aku kira akibat jatuh basikal 16 tahun nan silam. Baik punya wheelly... last last meniruk mencium jalan. Yang aku ingat muka aku tersagat dan berparut berbulan-bulan. Bahu pulak berparut sampai sekarang. Pasal gigi ni aku tak pasti, tapi kebelakangan ni aku perasan ada retakan.

Tak sakit, tapi ada jangkitan dan liquid produk (nanah) kata doktor. Digerudi buat lubang. Masukkan besi sebesar jarum korek-korek bersihkan saraf-saraf dalam gigi. Kemudian dua-dua batang gigi yang dah berlubang ini ditusukkan jarum. Kemudian di-xray. Dalam filem tu aku nampak jelas jarum-jarum tu tertusuk sedalam 2cm lebih!

Masalahnya aku bawak duit separuh je, jadinya doktor pun buat kerja separuh. Sumbat lubang dengan kapas dan buat tampalan sementara. Tampalan tu rasa cengkih. Doktor suruh datang lagi 5 hari. Dengan duit baki tentunya!

Secara teknikalnya gigi kapak aku ni dah tak ada saraf, dah mati. Macam gigi palsu gamaknya. Doktor tu kaya duit aku RM250, sudahnya aku tak merokok dan tak makanlah bulan ni.

No comments: