Sunday, February 01, 2009

Kerana Tapai

Tahun itu tahun 1995. Gila apanya aku belajar komputer sampai ke Kapar. Kelas akan bermula pada pukul 8.30 pagi.

Jadinya aku akan keluar dari rumah pukul 6.00 pagi. Merentasi kawasan sawah yang saujana mata memandang. Dan dapat mata yang pedih-pedih dimasuki serangga sawah.

Letakkan motor di bawah pokok besar depan restoran (sekarang restoran tu dah takde). Ambil bas 7.00 pagi di Tanjung Karang menghala ke Kuala Selangor. Dari stesen bas Kuala Selangor (sekarang stesen tu dah takde, pindah tempat lain) naik bas Klang. Pastikan bas Klang yang melalui Kapar, kalau salah naik alamatnya tak sampai Kapar!

Selalunya jam 8.00 sampai kelas komputer di Kapar, bolehlah sarapan roti canai dua keping yang garing di restoran berhampiran kelas komputer tu (sekarang ada lagi ka restoran India tu?).

Suatu pagi yang malang aku naik bas yang bersesak-sesak dengan perempuan India yang ikat banyak bunga di rambut (dia orang nak pergi sesuatu acara ke?). Ada bau yang teramat tengik yang aku tak tahan mungkin bau minyak rambut.

Masa tu pening sikit kalau belajar komputer sebab guna DOS (sekarang ni bank harimau je yang masih pakai DOS, agaknya), takdenya klik-klik ikon guna mouse macam sekarang. Nak hafal step by step tu yang leceh tu.

Aku muntah sambil diperhatikan oleh seorang awek cantik yang duduk di sebelah aku. Semuanya tapai pulut hitam yang aku makan semasa menonton TV malam sebelumnya.

Lepas tu aku bertekad nak makan tapai ubi sahajalah.

No comments: