Monday, September 15, 2008

Fikir Positif

Rumah siap pahat berbunyi, itulah ringkasnya pengalaman yang aku hadap kebelakangan ini.

Dalam bulan ini sahaja ada dua pelanggan yang premis dah siap tapi belum masuk bekalan elektrik. Terpaksalah tapping dari temporary supply.

Itulah dia manusia tak kira Melayu, Keling atau China. Hari ini masuk borang permohonan ke TNB, esok dapat api. Kepala bapak dia!

"Lu boleh kawtim sama dia orang maa...", lagi satu kepala bapak dia! Tak kuasa aku bulan mulia ni nak mencemar tangan suci.

Kadang-kadang terasa fakaplah buat kerja-kerja ni semua. Pagi masuk opis, tengahari pergi site meeting, petang balik terus. Meeting pulak orang hidang air, aduh... cobaannn

Esok pagi masuk opis banyak benda belum settle, ada tender masuk dua tiga ketul, barang belum sampai supplier dah mintak PD cek, nak melapor ke bos lagi.

Dua belas tahun rasa nyawa ni sia-sia buat kerja ni. Bukan dapat apa. Cukup tahun dapat bonus sebulan, ceh! Kerani cabuk duduk bertapa dalam opis dapat bonus sebulan, kita ke hulu ke hilir pun dibaginya sebulan.

Jadinya tadi aku terbaca satu hadith di mana seorang lelaki lepak sempoi dalam syurga, sebab kat dunia dulu dia alihkan kayu melintang di tengah jalan.

Perghh... tu baru alihkan kayu dah dapat balasan best.

Dua belas tahun uruskan bekalan elektrik ke premis orang, agar malam yang gelap jadi terang. Macam mana terang premis dia orang tu, macam tu jugaklah terangnya kubur aku nanti, sekurang-kurangnya itulah yang aku harapkan.

Fikir positif, barulah ada semangat nak buat kerja.

No comments: