Friday, November 02, 2007

Kisah Raya (1)

Entah mengapa hati aku ini ingin benar berjumpa dengan sepupu-sepupu aku. Sepatutnya giliran raya tahun ini di kampung awek aku, tapi aku minta tolonglah beraya di kampung aku dulu. Nasib baik awek aku tak bantah setuju saja.

Mula-mula pergi rumah anak-anak arwah Mak Lang. Lepas tu rumah anak-anak Mak Uda, dan rumah Mak Uda sekali serta Pak Uda masih sihat. Kemudian ke rumah Mak Ngah, punyalah ramai orang! Sendat macam dalam tin sardin. Sepupu-sepupu dan anak sedara aku ni punyalah sembang bagai nak rak, sampai lupa nak pelawa makan minum. Aku selamba... ambil nasik himpit dan cedok kuah kacang, rendang, sambal dan lain-lain, biar diorang layan sembang. Raya kali ini meriah rasanya sebab dapat jumpa hampir semua sepupu serentak.

Raya raya kedua. Pagi. Adik aku telefon cakap Abang Umar meninggal dunia. Hah?! Aku terkejut. Baru semalam sembang macam nak rak, hari ni dah padam pulak. Khabarnya mak aku menangis teresak-esak serasa macam yang mati itu adalah anaknya sendiri.

Padanlah semalam elok semua berkumpul serentak, untuk pertemuan terakhirkali rupanya.

Kampung aku dan kampung awek aku jaraknya tak jauh sangat. Bolehlah kami balik semula ke sana untuk menziarahi. Kami sampai masa tu jenazah dah siap dimandi dan dikafankan. Orang ramai yang datang, dari jauh nampak jasad bekain putih dimasukan ke dalam keranda.

Serangan jantung kata isterinya. Arwah ni baik orangnya, semoga damai di sana mengadap yang maha esa.

Lahir di Melaka, tapi dikebumikan di Selangor. Langkah, pertemuan, rezeki dan maut di tangan Tuhan.

Di tanah wakaf ini juga terdapat ramai ahli keluarga dan sanak saudara aku - arwah Atuk, arwah Nenek, arwah Abang, arwah Bapak, pakcik saudara, abang saudara dan lain-lain.

No comments: