Sunday, November 25, 2007

Bersih cekap dan hensem

Sejak kebelakangan ini aku peduli kebersihan mulut terutama gigi.

Berdiri di depan cermin lama-lama semata-mata tak puas hati kepada benda yang terselit di celahan gigi.

"Apasal gigi kau hitam?", tanya seorang kawan tak lama dulu. Aku kemukakan kepada dentis dan jawabnya gigi dah mati! Trauma jatuh basikal. Dulu aku suka buat willi.

Hari ini memenuhi temujanji dengan ortodontis buat sekian kalinya. Dia gembira dengan perubahan aku tapi ada sedikit komen. Hari ini aku dapat dawai yang lebih kasar dan dapat spring. Ya! gigi aku di pasang spring. Kalau kau bukak pen atau pensil mekanikal lebih kurang sebesar itulah springnya tapi yang ini lebih keras.

Spring dan dawai ini memainkan peranan untuk force gigi kau bagi lurus dan rata. Akibat force ini ialah sakit berdenyut pada gigi, gusi malah pipi. Nak makan pun susah.

"Bukan senang nak jadi hensem", kan doktor kan...?

Hahaha aku, doktor dan pembantunya ketawa berderai.

Isk... lupa pulak aku nak ceritakan pasal pembantu doktor ni tadi. Dia cute.

No comments: