Friday, June 01, 2007

Kotak bertayar

Gambar sekadar hiasan, tiada kena-mengena langsung.


Pergi ke showroom Prot*n untuk bertanya-tanya pasal promosi Isw*ra RM27K yang sedang berlangsung sekarang. Selidik-selidik juga jika boleh trade-in kereta cabuk aku ni.

Kedai yang pertama menawarkan harga trade-in RM3K. Isw*ra yang dalam promosi tu hanya menawarkan dua warna sahaja iaitu warna oren dan hitam. Yang tak sedap tempoh menunggunya 5 bulan! Cik Adik si jurujual tu cakap model lain seperti Wi*a, Ge*-2 ex-stock, tempoh menunggu sangatlah singkat.

Kedai yang kedua menawarkan harga trade-in RM5k.

Kedai yang ketiga dan keempat harga trade-in RM2K, jatuhnya maruah kereta ni harga lebih murah daripada motorsikal.

Apa yang menarik perhatian aku ialah, hampir semua kedai ni menggunakan 'strategi' yang sama. Iaitu kereta Isw*ra tak ada stok tempoh menunggu 3-5 bulan, tapi model lain (yang lebih mahal) ex-stock, cepat boleh diproses untuk dimiliki.

Aku musykil. Dorang ada komplot. Mungkin.

Kerana kereta model ini harganya rendah dan margin keuntungan tak seberapa. Mereka guna cara lain untuk melariskan model yang mahal sedikit untuk margin keuntungan yang lebih memuaskan.

Tahu tak, dalam tempoh 3-5 bulan tu. Pesaing dah keluarkan model baru dan para pengguna dengan serta-merta boleh berubah fikiran. Kau bakal hilang bakal pembeli satu-persatu...

Mereka patut fikirkan pasal volume, murah tak apa tapi sasarkan volume yang besar, sekurang-kurangnya produk boleh 'masuk'.

Satu perkara lagi ialah yang membuat aku sakit hati. Kereta ada berlambak- lambak, dikatanya tak ada stok. Kita ni graduate punya orang, bukannya orang kampungan .

Aku lontarkan pertanyaan bertubi-tubi, lalu Cik Adik si jurujual itu pun lelah. "Prot*n ada masalah dalaman encik."

Masalah nak kaya cepat. Kata aku dalam hati.

No comments: