Thursday, June 14, 2007

Anak Lelaki Saya Kerja Kilang Roti

Suatu masa di zaman bujang.

Aku bekerja di bandar. Hujung minggu baliklah ke kampung. Rindu sama masakan emak.

"Kau ni sekolah tinggi-tinggi, mengapalah kerja kilang roti yang kau buat...?" Mak merunguti aku.

Aku terkejut.

"Bila mak bersembang dengan kawan-kawan mak, dorang pun terkejut... ta'kanlah kerja kilang roti..." Aku bertambah terkejut.

Bila masa pulak aku kerja kilang roti? Bila masa?

"Mak, saya tak kerja kilang... saya kerja opis." Aku cuba menjelaskan kekaburan.

"Tapi minggu lepas kau tak dapat balik... masa tulah kau cakap kau kerja kilang roti!" Kata emak.

"Bukan... bukan... sebenarnya minggu lepas saya telefon mak minggu tu tak dapat balik..." Koma. Tarik nafas.

"Saya tak dapat balik sebab ada kerja OT... bukan roti!"

"O'oh.."

Tercemarlah sudah namaku seluruh kampung, anak Utih Sajar pekerja kilang roti. Siapalah selepas ini sudi mengambilku sebagai menantu? Huhuhu

No comments: