Wednesday, December 06, 2006

Sensasi getaran henset di celah peha pada pagi yang sepatutnya indah.


Nombor talian tetap terpapar di skrin. "Hello...!"

"Abang, telefon balik bang."

Amboi! sedapnya bahasa. Baru 7 tahun kahwin dah hilang dah bahasa-bahasa manis. Entah mana salam, entah mana pertanyaan khabar. Kot ye pun bagilah salam dulu. Tanya abang dah sarapan ke pagi ni? Sarapan apa? Minum nescafe lagi ke, kan tak elok minum kerap sangat ? Bihun gerai Kak Pah sedap atau anak dia nampak sedap? Abang ni hari-hari sarapan bihun? Tenung nurse-nurs PUSRAWI? Malam tadi tidur kat bilik atau kat sofa? Balik pukul berapa semalam? Abang makan megi lagi? Rindu kitorang tak? Adik abang datang melepak temankan abang tak? Ada hantu? Buku kawan-kawan abang tu dah settle ke?

Itu sepatutnya soalan-soalan lazim. Soalan pembuka kata, bukan tiba-tiba terjah macam tu. Apa hal ni?

Aku daillah semula. Tut tut. Tut tut. Tut tut.

"Nah, abang cakap dengan mak."

Labu, anak kau ni kau dah daftar ke belum? Bila kau nak daftar? Ambillah cuti? Cutilah? Mintaklah cuti dengan bos? Tak boleh cuti ke? Takkanlah tak boleh cuti? Kerja sibuk macam mana pun uruskanlah anak kau? Bla.. bla.. ? Bla... bla...?

"Iye... ye... a'ah... Mak, bagi saya cakap dengan..."

Di celah-celah kertas-kertas yang menimbun di atas meja aku cari nombor telefon supplier tu. Bos bila-bila masa dah nak quotation tu, urgent, hari ni nak. Melalui tingkap kaca di sebelah meja sekonyong-konyong client dengan beg sandang, appointment dengan aku pasal drawing-drawing yang perlu dipinda-pinda. Projek kedai 4 tingkat tu pula nak masuk claim sebelum minggu depan pula. Jurutera ni pulak mintak aku search kat Yahoo! spesifikasi kabel apa ntah... Aku didesak dan didesak. Arghh...

Aku perasan kemeja aku basah dek peluh. Panas terasa. Jadinya aku pun lipatkan hujung lengan baju sebab lengan aku rasa rimas. Pada masa tu lah aku rasa menyesal pulak, kasihan awek kena marah..

Semasa tenang-tenang di tengahari. Aku capai henset dan picit-picit.

"Hello.." Adik ipar pula yang angkat. Aku cakap nak cakap dengan kakak.

"Kejap ye... mmm... bang, akak dah tidurlah."

Panas tengahari buta. Aku pun rasa nak melelapkan mata sebenarnya.

Plap! Aku tepuk dahi. Sepatutnya aku appointment jumpa bang 'sensei' Naga tengahari ni.

No comments: