Wednesday, December 13, 2006

Nasib baik


Aku dijemput menghadiri kursus CIDB. Kursus sehari suntuk duduk saja mendengar ceramah, menonton slaid dan tayangan VCD. Semua pasal keselamatan di tempat kerja dengan fokus tapak binaan. Mengantuk. Aku tonton VCD lepas tu VCD tonton aku.

Habis kursus petang. Dapat percuma sebuah topi keselamatan, dan dapat kad hijau. Kad hijau ni kiranya macam lesen untuk masuk ke tapak binaanlah.

Pasal topi keselamatan tu ada dua cerita.

Cerita pertama design terbaru dibuat lubang-lubang di permukaan topi tu seakan-akan sirip jerung. Udara bebas keluar masuk tapi kalau hujan taklah bocor pula. Salah satu sebab buat lubang-lubang menurut si penceramah, agar tak disalah gunakan oleh pekerja-pekerja yang tinggal di rumah kongsi. Dibuat mereka topi itu sebagai gayung mandi, bila dah design berlubang dah tak boleh. Salah gunakan topi ni boleh kena denda saman dan penjara, serius.

Cerita kedua ialah masa aku cuti sekolah berbelas tahun yang silam. Aku pengait kelapa sawit, jadinya aku pakai topi keselamatan ni takut-takut ditimpa pelepah, buah kelapa, tenggiling atau habuk-habuk. Satu hari tu aku bersiap-siap nak ke kebun, aku capailah kasut getah tinggi ke betis tu. Tak semena-mena tersembul ular senduk dari dalam kasut tu. Panik, aku terus capai topi keselamatan yang aku pakai dan terus hentam ular tu. Sampai hancur. Bapak aku nampak terus geleng-geleng kepala. Salah guna topi buat hentam luar senduk, patutnya carilah kayu ke, buluh ke...

Tapi aku taklah disaman pula kerana salah gunakan topi tu.



No comments: