Wednesday, July 01, 2009

Tiada Dendam Untukmu Ayah

Ini cerita minggu sudah.

Pada suatu hari aku balik kerja lewat. Sampai di rumah dah malam. Penat letih campur lapar.
Kebetulan pulak awek aku tengah puasa ganti. Dia sibuk berbuka puasa, aku pula sibuk mengisi perut yang lapar. Lauk ayam pulak masin gila, aku makan nasi dengan kuah sajalah, ayam terus lempar ke tong sampah.

Entah di mana silapnya, anak perempuan aku yang 6 tahun tu cari pasal dengan ibu dia. Sekejap dia sakat adik-adiknya sampai menangis. Ibunya marah, jangan kacau adik. Sekejap lagi dia sakat lagi adiknya sampai menangis. Ibunya marah lagi. Tak henti-henti malam tu ada saja kerja si kakak ni sampai nak makan pun tak senang. Awek aku dah terjerit-jerit dah sampai nak mati tercekik nasik gara-gara budak perempuan ni.

Aku steady je. Ambik rotan. ZASS... ZASS.. ZASS.. Diam. Jangan menangis. Pergi tidur!

Malam tu bilik kami semerbak bau minyak angin. Esoknya tengok peha budak tu berbirat.

Pagi tu anak aku ni tersenyum-senyum di sebalik pintu bilik aku. "Ada apa?"
Rupa-rupanya budak ni nak bagi sekeping kad merah khas buat aku. "Selamat hari ayah!"
Petang semalam dia tunggu aku balik, tak balik-balik sampai malam, pagi ni baru dia dapat peluang nak serahkan kad tu.

Alahai... rasa bersalah pulak sebab sebat dia semalam. Hati rasa sebal.


No comments: