Tuesday, May 12, 2009

Kisah Nurse

Suatu masa dahulu aku pernah diserang denggi. Masuk wad beberapa minggu dan dapat MC setengah bulan.

Suatu pengalaman di hospital yang aku nak ceritakan ialah kisah seorang nurse. Ada seorang nurse ni aku menyampah betul, bukan aku sorang yang menyampah malah kawan-kawan sebilik pun menyampah sama.

Nurse I
Nurse ni macam gaya kaki bodek doktor. Kalau budak pejabat bosnya mungkin supervisor, kalau nurse bos dia doktorlah agaknya. Bila doktor datang melawat dari katil ke katil nurse yang seorang ni pun dok menempel mengiring doktor tu sambil memeberikan laporan tentang setiap pesakit. Macamlah dia seorang yang merawat kami, merawat pun macam acuh tak acuh tapi depan doktor gaya bukan main lagi.

Nurse II
Cantik jelita kerja siang malam (aku syak diaorang ni kerja 30 jam mungkin tak sempat tukar seluar dalam). Semalam seorang nurse datang ambil darah, malam ni dia lagi, esok tengahari dia lagi! Dah lah cantik jelita pinggang kerengga, komitmen pulak tu... terus jatuh cinta. Ahaks!

Tapi aku ni lelaki yang tak pandai mengurat. Kawin pun atas aturan keluarga. Tak macam kawan aku Zul (bukan nama sebenar). Tak sedar diri kena demam denggi sempat lagi mengurat nurse. Berjaya pulak tu, terus kawin. Dulu nurse cucuk dia masuk air dalam badan, sekarang dia pulak cucuk nurse tiap malam.

Apa pun, setiap manusia tu ada sisi terpuji dan ada sisi keji. Semua sama. Hari ini kita menilai orang, mengumpat orang... esok lusa orang pulak mengumpat kita.

Sempena 12 May aku nak ucapkan Selamat Hari Nurse Sedunia. Kerja nurse kerja mulia.

P/s: Nurse I di atas adalah nurse lelaki.

No comments: