Sunday, November 02, 2008

Laporan : MASKARA Shorties Mantap Dalam Gelap

Meet Uncle Lan Hussin aka Sinaganaga pernah berkata, "Kami bukan underground, kami adalah indi." Kata-kata beliau adalah benar.

Projek indipenden yang diusahakan oleh Sindiket Soljah kali ini memang MANTAP! Tayangan filem pendek aka shorties yang cukup santai dan 'berisi'. Sebagai salah seorang kawan mereka, aku menumpang bangga.

Aku dapati semua filem pendek yang ditayangkan mempunyai teknik cinematografi yang best mantap tahap angkasa!

Dari segi teknik memang semuanya adalah terbaik pada aku, tetapi secara peribadinya mestilah ada rasa filem ini best sangat... filem itu macam tak best je... Normal-lah kan?

Aku paling suka 'Surat Seorang Ibu', ala-ala iklan Petr*nas gittewww! Dan sekali lagi, teknik cinematografinya cemerlang tahap angkasa.

Maaf, aku tak dapat review satu-persatu filem yang ditayangkan malam tadi, banyak, padat dan sendat wo! Muntah kau nanti! Aku tak muntah pun dah cukup baik.

Setiap kali hadir MASKARA, sebat sehelai poster adalah wajib.

Punyalah ramai orang datang menonton, kerusi tak cukup makanya bentang permaidani duduk bersila.

Filem mula main makin ramai penonton berpusu-pusu kerusi penuh, permaidani penuh, berdiri pun penuh!

Gambar antara karyawan yang terlibat.

Nida dan ND selaku petugas sukarela. Aku suka corak apron yang Nida pakai, tak macam pelangi tapi macam jalur skrin TV yang tergendala siaran. HAHA

Aku sempat bergambar dengan orang-orang kuat Soljah, orang kuat dalam industri filem dan industri mesin cetak buku, HAHA. Ikut putaran jam - Tok Rimau dengan halkum, Mat Jan, Naga, Jonos, Tuan Mamat Khalid dan lain-lain.

Juga ada pelancaran buku baru bertajuk Romlah Untold. Semasa sessi rehat orang ramai berpusu-pusu berebut membeli buku di kaunter terbabit.

Mungkin Mat Jan dan Tok Rimau ada shorties dalam shorties? Hehe...

Dugong Senyum dan donat senyum. Dalam buku tu ada cerpen aku satu. Betapa gembira!

Cik Nurul dah beli senaskah, beliau dah baca, best katanya. Ah... Nurul, betapa comel :-)

Nota: Aku tak jual ini buku, kalau terasa nak beli buku tu sila ke blog Sindiket Soljah. Kecuali jika kau jenis orang yang memang suka gigit jari bila buku dah habis!


No comments: