Thursday, July 10, 2008

Nasi Lemak

Nasi lemak buah bidara,
Daun selasih hamba lurutkan;
Buang emak buang saudara,
Kerana kasih hamba turutkan.

Sumpah! Pantun empat kerat itu tiada kena mengena dengan entri aku ini.

Pada masa itu belum ada PLKN. Aku masih muda. Yang ada kursus singkat tak sampai seminggu. Aku lupa kursus apa... BTN agaknya.

Pagi itu tidak berkabus. Mentari baru nak keluar dari lurah bukit. Aku dan kawan-kawan kena berjogging. Rumput dan lalang basah di trek kami rempuh.

"Kejap... kejap...!", kata Farah Asyikin.

Aku menoleh ke belakang. T-shirt putih lengan pendek aku kemas dengan seluar trek. Basah dek embun. Dan peluh.

Farah Asyikin membongkokkan badannya. Kedua-dua tangan sedang mengetatkan tali kasut sukan Reebok. Kolar t-shirt dia luas dan longgar. Pada ruang yang terbentang itu aku ternampak err... err... kemas tersimpan harta dia.

"Apa senyum-senyum?!", sergahan itu segera memusnahkan fantasi aku itu pagi.

"Aaa... mmm... nanti kalau kita sarapan nasik lemak best jugak kan..?".

Pagi itu tidak berkabus. Mentari baru nak keluar dari lurah bukit. Aku dan kawan-kawan kena berjogging.T-shirt putih lengan pendek aku kemas dengan seluar trek. Basah dek embun. Dan peluh.


Nota: Akuan bersumpah, ini hanyalah cerita fantasi semata-mata.

No comments: