Tuesday, January 23, 2007

Makan Malam Di Sebuah Hotel

Majlis di hotel itu dijadual bermula jam 7 malam. Tapi aku sampai 8.35 malam, sebab aku tersangkut dalam traffic jam di Federal Highway.

Semasa aku masuk dalam dewan terus terpinga-pinga, semua meja dah penuh orang. Yang lelaki dengan baju kot segak-segak, yang perempuan tak kurang, malah ada yang seksi, pasang badanlah tu.

Aku disambut oleh Manager yang diraikan, ditunjukkannya tempat duduk aku. Kawan-kawan semeja menegur aku, kemudian kami tak cakap banyak dah... membedal sahaja.

Kalau kenduri biasanya kita letak dan makan semua lauk serentak dalam satu hidangan. Chinese set menu lain, kau kena makan hidangan satu-persatu. Datang ayam, makanlah ayam semata, bila dah habis dulang pun diangkat, datang pula ikan, makanlah ikan semata, seterusnya...

1- Octopus Jepun lemak berkrim

2- Ayam panggang perap 5 rempah

3- Siakap stim sos istimewa

4- Udang harimau

5 - Cendawan & brokoli
6 - Nasi Goreng dengan kimchi Korea


7 - Koktail longan dan strawberri

8 - Kuih
9- Teh Cina

Meriah juga majlis perkahwinan manager aku ni. Aku estimate dia tempah antara 20 - 25 meja, di mana satu meja ada 10 orang tetamu atau ahli keluarga. Kalau satu table dah 9 hidangan, kau boleh estimate kos kahwin dia berdasarkan harga satu hidangan.

Acara yang menarik perhatian ialah pengantin berarak, tuang dan minum arak serta laungan "Yammmmmm sing!" empat puluh sembilan setengah harakat oleh pengantin lelaki sambil menjulang gelas arak. Laungan disambut pula oleh para hadirin.

Yammmmmmmm singgg!!!

Aku sendawa teh cina sama coke.

No comments: