Friday, July 21, 2006

Kawan saya bernama Zainon

Tahun 1996, aku masih bujang dan membela misai.

Pejabat aku di tingkat dua.

Kak Hamidah intercom dari tingkat bawah, "Oit ada pekerja barulah."

Aku tanya, "Siapa nama?"

"Zainon", jawab Kak Midah.

Masa nak makan tengahari itulah aku bergegas turun.

Mata bertentang mata... jeng jeng jeng

Dipendekkan cerita aku berkawan baik dengan Zainon. Sangat rapat. Ada masa kami makan bersama, berjalan bersama, menonton TV bersama, bersembang. Kami berkongsi sewa rumah.

Lagi - kami tidur sebilik, tidur sekatil, kongsi tilam...

Zainon pernah cakap, "Orang perempuan lebih suka kepada yang tall, black and handsome."

Dia berkata begitu setelah melihat aku yang agak berkulit cerah dan bermisai.

Semenjak dia berhenti kerja pada tahun 1999 sampai sekarang aku dah tak jumpa Zainon.

Manalah Zainon sekarang ya?

No comments: